Jsme tu pro Vás každý den! Showroomy v Čestlicích a v Ruzyni jsou nyní otevřeny 7 dní v týdnu. Otevírací doby a informace o našich showroomech najdete zde.

Košík
+420 235 007 007 Infolinka KETTLER

Aby tělo nebolelo: Rady fyzioterapeuta pro cvičení na fitness trenažérech

Aby tělo nebolelo:  Rady fyzioterapeuta pro cvičení na fitness trenažérech

Praha, říjen 2010 - Máte doma rotoped nebo crossový trenažér, ale po cvičení vás bolí záda? Nebo teprve zvažujete nákup domácího fitness trenažéru, ale nejste si jistí, který je pro vás tím nejvhodnějším? Ať už jste aktivní člověk s pravidelným pohybem, nebo jste se právě rozhodli se cvičením začít, budou se vám určitě hodit rady fyzioterapeuta. Řadu praktických otázek zodpověděla Mgr. Eva Kalvasová, Ph.D., vedoucí fyzioterapeutka ze zdravotnického a rehabilitačního centra GeRI.

Hlavní je začít a hýbat se

Jestliže nemáte žádné zdravotní problémy, můžete začít cvičit s jakýmkoliv trenažérem, na němž vás bude pohyb bavit, a je tak předpoklad, že u cvičení opravdu dlouhodobě vydržíte. V podstatě platí, že čím pestřejší pohybové aktivity provádíte nebo se jakkoliv hýbete, tím lépe pro zatížení vašeho pohybového systému a celkový rozvoj vašich pohybových schopností. Důležité vždy je pohyb provádět správně, aby nedošlo k přetížení některých svalů nebo kloubů. Pokud vás při cvičení neomezují žádné bolesti a cítíte se dobře, zřejmě byla vaše volba trenažéru dobrá. Ale ani když pociťujete u některého pohybu bolesti (např. v zádech), tak není nic ztraceno. Často stačí jen rada fyzioterapeuta, drobná úprava pohybového stereotypu nebo správná instrukce protažení po cvičení a své oblíbené sportovní aktivity se nemusíte vzdát. Jistotou je tedy získat konkrétní pokyny ke cvičení od fyzioterapeuta již před započetím pohybových aktivit.

Jak mi může být fyzioterapeut nápomocný?

„Návštěvu fyzioterapeuta bych doporučila jako nutnost tehdy, pokud trpíte častými bolestmi zad, hlavy, šíje nebo kloubů," říká fyzioterapetka Eva Kalvasová ze zdravotnického a rehabilitačního centra GeRI. „V tomto případě fyzioterapeut na základě vyšetření dokáže přizpůsobit cvičení pro váš pohybový systém, doporučí vám vhodný trenažér a nastaví cvičení tak, abyste se vyvarovali dalšího přetížení."

„V současnosti jsou fitness trenažéry konstruovány tak, aby vyhovovaly většině zájemců o domácí cvičení," ujišťuje Martin Homolka, jednatel firmy KETTLER. Obecně platí tři základní výhody pohybu na fitness trenažérech: aktivace velkých svalových skupin, komplexní pohyb s výhodným efektem na metabolismus a dobrá kontrola a řízení intenzity zátěže.

Jak probíhá vstupní vyšetření u fyzioterapeuta?

Pro objasnění stavu pohybového systému fyzioterapeut zhodnotí svalový systém jako celek a zjistí, zda je některý sval oslabený, nebo přetížený - to pak většinou vykazuje vyšší napětí a bývá bolestivý na pohmat.

„Oslabené svaly jsou většinou svaly kratšího průběhu, hlouběji umístěné a často mají funkci tzv. stabilizační - tzn., že mají za úkol ochránit kloub, nebo páteř před nadměrnými tahy a rozsahypohybu," vysvětluje Mgr. Kalvasová z rehabilitačního centra GeRI. „Naopak k přetížení inklinují svaly s delším průběhem, často povrchově uložené, mohutnější." Podle fyzioterapeutky Evy Kalvasové bývá klasickým příkladem oslabených svalů například hluboký sval břišní (příčný břišní sval), přední pilovitý sval (sval fixující lopatku) nebo autochtonní svaly zádové (vzpřimovače trupu). Jako nejčastěji přetížené svaly pak uvádí např. sval probíhající od bederní páteře na přední plochu stehenní kosti, který se jmenuje bedrokyčelní, nebo šíjové svaly - trapézový sval apod.

Svalová nerovnováha vede k nesprávným tahům na klouby. Ty pak zůstávají ve špatné poloze, což vede k jejich blokování a bolestivosti. Fyzioterapeut se při vyšetření kloubů zaměřuje na to, jestli se kloub nevychyluje do stran a zůstává tzv. v ose. Vedoucí fyzioterapeutka zdravotnického a rehabilitačního centra GeRI Mgr. Eva Kalvasová objasňuje: „U kloubů dolních končetin zkoumáme při stoji na jedné noze, jak se kloub chová, zda je schopen udržet končetinu v ose, nebo dochází k výraznějšímu viklání a jiným projevům nestability. Nestabilní kloub má tendenci k degeneraci a jinému poškozování." A nutno ještě jednou zdůraznit, že jsou to svaly, které z velké části udržují kloub ve správném postavení.

Pohybový stereotyp a ochrana páteře

Projevem společné aktivity svalových skupin je pohybový stereotyp, který fyzioterapeut také vyšetřuje - chůze, sed, pohyb horních a dolních končetin a schopnost při těchto pohybech udržet chráněnou páteř a klouby, tzn. udržet při všech možných pohybech páteř a klouby v takovém postavení, aby svaly zabránily jejich poškození a opotřebování.

Výše popisované základní pohybové aktivity můžete velice jednoduše přenést do svých cvičebních sestav na jednotlivých fitness trenažérech. K chůzi, ale samozřejmě i běhu dokonale poslouží běžecký trenažér (značkový běžecký trenažér KETTLER k dostání od 19.990,– Kč). Pohyb horních končetin dobře zabezpečí crossové (v sortimentu značky KETTLER najdete značkový crossový trenažér již od ceny 7.990,– Kč) nebo veslovací trenažéry (značkový veslovací trenažér KETTLER k dostání od 4.990,– Kč). Pro pohyb dolních končetin vedle crossových trenažérů využijete rotopedy, ergometry a cyklotrenažéry (značkový rotoped KETTLER k dostání od 4.990,– Kč, ergometr KETTLER od 13.990,– Kč, cyklotrenažér KETTLER od 12.990,– Kč).

Základem při cvičení na všech typech trenažérů, ale při jakékoliv pohybové aktivitě obecně je ochrana páteře, zejména udržení vnitřní ochrany kloubů páteře. „V posledním desetiletí se přišlo na to, že pro tuto funkci jsou nejdůležitější svaly, které dostaly souhrnný název Hluboký stabilizační systém páteře a patří k nim např. autochtonní vzpřimovače páteře, hluboké břišní svaly, pánevní dno a bránice," vypočítává fyzioterapeutka Eva Kalvasová. „Ochrana páteře je díky těmto svalům zabezpečena tak, že při vykonávání jakéhokoliv pohybu dochází automaticky k aktivaci svalů v hloubce břicha páteře v předozadním i bočním směru."

Jestliže máte pochyby o správnosti vašeho cvičení, neváhejte vyhledat a kontaktovat fyzioterapeuta. Ten na základě vašich individuálních potřeb zajistí bezpečnost tréninku pro váš pohybový systém. Jen bezbolestný pohyb je zdravý.

Mgr. Eva Kalvasová, Ph. D.

Eva Kalvasová vystudovala Lékařskou fakultu a Fakultu tělesné výchovy a sportu UK v oborech fyzioterapie a ergoterapie. Na FTVS přednášela na katedře fyzioterapie. V roce 2009 získala doktorát z kinantropologie. Pracuje jako vedoucí fyzioterapeutka na rehabilitační klinice GeRI v Praze.

Showroom KETTLER

Posilovací stroje značky KETTLER si můžete vyzkoušet ve specializovaném fitness showroomu na adrese Karlovarská Business Park, Na Hůrce 1091/8, Praha 6 - Ruzyně. Vaše dotazy zodpoví a s výběrem vám poradí zkušení odborníci.

O společnosti KETTLER

Rodinná firma založená panem Heinzem Kettlerem v roce 1949 v Německu vyrostla za 60 let své existence ve skupinu společností světové pověsti. Dnes zaměstnává více než 1 700 lidí v Německu, Evropě a USA a má obchodní partnery ve více než 60 zemích světa na pěti kontinentech. Sortiment zahrnuje přes 6 000 výrobků, které procházejí neustálými inovacemi na základě nejnovějších poznatků a aktuálních trendů. Kompletní nabídku sortimentu najdete na www.kettler.cz

Soubory ke stažení

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.